Subscribe:

Ads 468x60px

PETUA

Tuesday, August 2, 2011

Suami Terkejut Senjata Sulitnya Dipenuhi Darah Ketika Bersama

SOALAN:SAYA berusia 44 tahun dan mempunyai tiga anak. Saya mengalami masalah haid tidak menentu sejak dua tahun lalu. Ia keluar sedikit, kemudian banyak dan kembali sedikit pada hari ke-13 atau 14.


Selepas bersih selama dua minggu, haid saya datang semula. Untuk pengetahuan doktor, saya tidak mengambil sebarang ubat dan selepas ujian pap smear, saya disahkan normal. 

Saya pernah melakukan D&C tiga kali serta prosedur DD&C. Doktor menyatakan peranakan saya dalam keadaan baik cuma ada polip di dinding rahim tetapi ia sudah dibuang.

Selain itu, saya alami senak dalam perut dan keluar darah apabila bersama suami. Apabila mahu bersama, saya sering fobia kerana teringatkan rasa sakit itu. Apakah yang harus saya lakukan?

Lina,
Kuantan, Pahang

 

JAWAPAN:
MASALAH gangguan haid mungkin berpunca daripada polip dalam ruang rahim (polip endometrium) saja atau polip dan gangguan hormon. Sampel lapisan endometrium yang dihantar untuk ujian makmal (ujian hispopatologi) dapat membantu mengesahkan keadaan ini.

Lazimnya prosedur diagnostic dilation & curettage (DD&C) dilakukan sekitar seminggu sebelum jangkaan didatangi haid. Dalam keadaan puan yang tidak mengambil sebarang ubat, lapisan endometrium sepatutnya sudah menunjukkan perubahan kepada ciri fasa luteal (fasa rembesan) dan bukannya masih berada dalam fasa pembiakan (proliferatif) lagi.

Wanita yang menghadapi masalah gangguan kesuburan atau pengeluaran telur mungkin masih menunjukkan fasa pembiakan, keadaan ini juga boleh berlaku pada sekitar usia puan akibat pengeluaran telur yang tidak teratur.

Ini bukanlah masalah serius, ia boleh dirawat dengan pemberian pil berhormon menyamai hormon progesterone yang dikeluarkan ovari.

Selain itu, keputusan ujian histopatologi juga boleh menunjukkan kehadiran polip seperti yang puan alami. Tidak seperti polip usus, polip endometrium rahim tidak meningkatkan risiko kanser rahim. Namun, ia boleh berulang dan puan mungkin akan menghadapi masalah yang sama kelak.

Setelah prosedur DD&C, lazimnya polip sudah dibuang dan tidak memerlukan rawatan lanjut, melainkan jika polip itu tidak dibuang sepenuhnya memandangkan DD&C adalah satu prosedur yang tidak dapat disaksikan dengan penglihatan.

Jika pendarahan berpanjangan ini berulang, anda dinasihati menjalani prosedur histeroskopi dahulu bagi melihat kawasan dalaman ruang rahim dan mengenalpasti puncanya.

Histeroskopi suatu teknik visual menggunakan teropong kacil panjang yang dimasukkan melalui faraj dan pintu rahim terus ke dalam ruang rahim. Pada masa sama, jika polip kelihatan, ia dapat dibuang terus menggunakan penglihatan ini sebelum disusuli dengan “curettage”.

Anda juga dinasihatkan menjalani ujian pap smear secara berkala. Jika pendarahan selepas hubungan seks masih berulang walaupun keputusan pap smear normal, pemeriksaan lanjut mungkin lebih sesuai (pemeriksaan kolposkopi), seeloknya dilakukan oleh pakar sakit puan yang khusus dalam bidang kanser (gine-onkologi).

Untuk makluman, dilation & curettage (D&C) dan DD&C secara asasnya prosedur yang sama, cuma tujuannya berbeza. D&C dilakukan dalam kes keguguran di mana masih ada lagi tisu janin yang tertinggal dalam rahim, tisu ini tidak semestinya dihantar untuk pengesahan ujian makmal.

Namun, DD&C lazimnya dilakukan dalam kes gangguan haid, proses ‘mencuci’yang sama dilakukan, tetapi tisu yang diambil ini dihantar untuk pemeriksaan histopatologi makmal.

Ini bermakna anda sudah pun menjalani sekurang-kurangnya empat prosedur ‘curettage’ rahim. Seperti mana-mana prosedur, seharusnya anda sudah berbincang mengenai risiko prosedur berulang kali ini.

2 comments:

Unknown said...

Salam saya nak tanye lar.. saya baru saja bis period smlm.. tapi malam td saya bersama n suami saya.. lepas tu esok saya tgk drah bnyk kt seluar dalam saya...seolah2 saya period semula..leh saya taw per punca nye???

zaramia said...

erm sy pon pnah mengalmi mcmna 2.. knape ye

Post a Comment